torstai 26. tammikuuta 2017

PARAS KYLVÖAIKA - YLÄKUU - ALAKUU?



Minulle ihan hepreaa, kylvöaika kuun mukaan.  Tähän asti olen laittanut kylvökset silloin, kun mullat ja siement ovat ostettuina ja on sopivasti aikaa.  Pitäisikö sittenkin  noudattaa kylvöaikatauluja kuunkierron mukaan. Mites sinä teet?  Milloin olisi paras aika kylvää nyt tammi-helmikuun vaihteessa vaikkapa keijunmekot?



Keijunmekkohan on vähän kinkkinen idätettävä, niin olen ymmärtänyt. Jospa onnistuisin tänä vuonna paremmin, kun seuraan kuun kiertoa. Mutta milloin nyt on sopiva H-hetki ripotella siemenet mullan pinnalle?  Olen ymmärtänyt, ettei  peitetä. Kastellaan vain  ja kelmu päälle.  Viime vuoden yritys meni mönkään. En katsonut kuukalenteria ja taisinpa peittääkin siemenet. Onneksi  taitava pikkusekkuni pelasti tilanteen ja toi minulle valmiit taimet.

Neuvokaapa minua  onnetonta. Ensi lauantain kohdalla näkyy olevan musta kuu. Kylvänkö heti sunnuntaina?


Nyt kaikki vermeet odottavat valmiina.




Siemenet löytyivät facebook -  ryhmän kautta 
Mukana oli  ihana saatekirje Hannele Huovin runolla varustettuna. 

Tahtoisin tehdä  puutarhan
Sinulle vartavasten.
....
Koivut loihtisin prinsessoiksi,
kuuset hyviksi  haltijoiksi
 ...
niisä puissa kasvaisi satuja 
ja hauskoja tarinoita
niissä olisi ilon marjoja
ja onnen omenoita
...



Biolanin yhteistyön merkeissä eilen tuli multaa ja muutakin tarpeellista. 

Nyt vain kuutietoa kaipailen. Vai onko sillä sittenkään merkitystä, mihin aikaan kylvää?



Kevään odotusta! Viime kevään ensimmäisen perhosen sain "vangittua" 11.4. Siis vähän yli kaksi kuukautta enää. 






1 kommentti:

  1. Maanantaina on varmaan hyvä kylvösaika....itse aion kylvää sillloin :)
    Terveisin Aino Koivumäki

    VastaaPoista

MUKAVA, KUN VIERAILIT SIVUILLANI.

TERVETULOA UUDELLEEN!

KOMMENTTISI TEKEE ILOISEKSI