lauantai 20. helmikuuta 2016

KURJENMIEKAT





Saksan kurjenmiekkaa (Iris germanica) saatavilla




Tätäkin alla olevaa on minulla yllin kyllin, joten laitan sitäkin myyntiin



Näitä seuraavia on vielä niin vähäisessä määrin, etten raaski tai niinkuin meilläpäin sanotaan raski myydä vielä näitä.


Näiden erikoisempien lajikkeiden kukintaa odottaa vuosi toisensa jälkeen niin hartaasti, että monesti päivässä pitää käydä katsomassa, joko nuppu alkaa aueta. 



Ihmeen hyvin nämä erikoisemmat lajitkin selviytyvät Oulun korkeudella. 

Muitakin väriyhdistelmiä minulla on ja lisää on tarkoitus hankkia. Voi miten pienestä juurenpätkästä voi tulla hyä mieli, kun tällaisen onnistuu saamaan.  




Keltakurjenmiekkaa minulla on ja sitä on  saatavilla keväällä.

Oma puutarhani on korkealla mäellä eikä meillä ole vesiaihetta. Se kun ei oikein luontevasti kuulu siihen ympäristöön.  Keltakurjenmiekka sopii hyvin vesistöjen äärelle. Minä olen vienyt  tätä kurjenmiekkaa metsänreunaan kanavan varrelle. Käyn ihailemassa sitä siellä. Samaan kanavaan olen istuttanut  myös rentukoita. Kanavan kasvittaminen täytyy hoitaa illan myöhäisinä tunteina, kun maantiellä ei ole enää pahemmin liikennettä. Ehkäpä ohikulkijat eivät oikein ymmärtäisi minun kanavaviljelyäni. 


Latinistina minua kiehtoo mytologia. Iriksellä on kaunis tarina. 

Kurjenmiekka ( Iris ) on sateenkaaren jumalattaren Iriksen nimikkokukka. Hänen uskottiin tulevan maan päälle sateenkaarta pitkin. Iris on myös sanansaattaja jumalten ja ihmisten välillä. Niinpä hänelle pyhitetty kukka merkitsee viestiä. 

Joten katseet taivaalle, kun sateenkaari on näkyvissä- näkyykö Iristä? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

MUKAVA, KUN VIERAILIT SIVUILLANI.

TERVETULOA UUDELLEEN!

KOMMENTTISI TEKEE ILOISEKSI